Gauss

Carl Friedrich (1777-1855) Duits wiskundige en astronoom. Heeft op talloze gebieden van de wis- en natuurkunde ontdekkingen gedaan waaraan zijn naam blijvend is verbonden: algebra, meetkunde, astronomie, magnetisme, statistiek, getallentheorie, functies, potentiaaltheorie. Nog geen zeven jaar oud ontdekte hij het sommeringprincipe van de rekenkundige reeks. Zijn foutentheorie van waarnemingen is in de wetenschap en techniek van immens praktisch nut gebleken.
Zie
normaalverdeling.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie schreef het onlangs opnieuw verfilmde 'Little women'?

JUIST!NIET JUIST!

Louisa May Alcott

Verlichting

Verzamelterm voor de opvattingen in de achttiende eeuw die het vrije, kritische denken centraal stelden en die de rede als uitgangspunt namen. De Verlichting werd voorbereid door het rationalisme, dat in de zeventiende eeuw de kern van het natuurwetenschappelijk denken werd. Men geloofde dat de mens door het verwerven van kennis uiteindelijk vrij gemaakt kon worden van bijgeloof en vooroordeel. Soms leidde dat tot vormen van atheïsme. Dit vooruitgangsgeloof van de verlichte denkers ('philosophes') manifesteerde zich het sterkst in de in Parijs geredigeerde Encyclopédie.

De 10 meest gezochte woorden en begrippen van de afgelopen week