Gauss

Carl Friedrich (1777-1855) Duits wiskundige en astronoom. Heeft op talloze gebieden van de wis- en natuurkunde ontdekkingen gedaan waaraan zijn naam blijvend is verbonden: algebra, meetkunde, astronomie, magnetisme, statistiek, getallentheorie, functies, potentiaaltheorie. Nog geen zeven jaar oud ontdekte hij het sommeringprincipe van de rekenkundige reeks. Zijn foutentheorie van waarnemingen is in de wetenschap en techniek van immens praktisch nut gebleken.
Zie
normaalverdeling.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Geen slapende ... wakker maken. Welk dier moet je niet wakker maken?

JUIST!NIET JUIST!

hond

brandstofcel

Apparaat dat uit brandstof (bijvoorbeeld waterstof) rechtstreeks elektriciteit produceert. Dit proces is te beschouwen als het omgekeerde van elektrolyse, waarbij water wordt ontleed in waterstof en zuurstof. De geproduceerde elektriciteit kan dan bijvoorbeeld worden gebruikt om een elektrische auto aan te drijven. Het grote voordeel van een brandstofcel is dat het rendement ervan (40-60%) aanzienlijk hoger ligt dan dat van de traditionele verbrandingsmotor, die een rendement van maximaal 25% (benzinemotor) tot 30% (dieselmotor) haalt. Een brandstofcel vraagt wel katalysatoren, bijvoorbeeld platina, waardoor ontwikkeling en grootschalige inzet vooralsnog moeizaam verlopen.