Antonin Artaud

(1896‑1948) Franse acteur, regisseur, schrijver en grondlegger van het ‘theater van de wreedheid’, waarover hij schreef in het grensverleggende boek Le théâtre et son double (1938). Zijn vernieuwende ideeën hebben grote invloed gehad op de naoorlogse ontwikkelingen binnen het avant-garde theater. Door het surrealisme geïnspireerd, wilde Artaud dat de theatervoorstelling een ritueel was waarin licht, geluid, gebaar en omgeving een nieuwe taal creëerden, die de ervaringen van alledag te boven ging. Via fysieke trainingen gingen acteurs tot aan de grens van hun kunnen, zodat hun rationele controle verminderde en het spel meer vanuit hun onderbewuste kon worden opgeroepen. Artauds invloed is uiteindelijk meer theoretisch dan praktisch geweest.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie regisseerde(n) de film Pulp Fiction (1994)?


JUIST!NIET JUIST!

Quentin Tarantino

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)