Luchino Visconti

Luchino Visconti (1906-1976) is een Italiaanse regisseur en schrijver met veel oog voor pracht, praal en pure decadentie met – onvermijdelijk – een even zuivere blik op de onttakeling en neergang ervan. Ossessione (1943) is een pijnlijk overspeldrama. The Damned (1969) speelt zich af in nazi-Duitsland met het legendarisch filmdebuut van Helmut Berger in travestie. Dood in Venetië (1971) naar de korte roman van Thomas Mann, toont een stad in de dodelijke greep van cholera. De obsessieve componist Aschenbach ontwaart pure schoonheid in een Poolse jongen en sterft bij de klanken van het adagio van Mahlers vijfde symfonie. Il Gattopardo (1963), naar de roman van Tomasi di Lampedusa, gaat over het verval van een aristochratische familie op Sicilië in de jaren 1861-1883 tijdens de burgeroorlog voorafgaande aan de Italiaanse eenwording. Een film "doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges," aldus Visconti.

 

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

In welke periode van de prehistorie leefde men in Nederland toen de Romeinen kwamen?


JUIST!NIET JUIST!

ijzertijd

bureaucratie

Een organisatiestructuur die gekenmerkt wordt door aan regels gebonden procedures, verantwoordelijkheden, hiërarchie en onpersoonlijke relaties. Het is de bij een rechtsstaat behorende ambtelijke organisatie. De 'onpersoonlijke relatie' moet het bevoordelen van familie en vrienden (nepotisme) door ambtenaren voorkomen. In het dagelijks verkeer wordt dit begrip vaak gebruikt als aanduiding van extreem formalisme en administratieve lasten. Het zou beter zijn daarvoor de term bureaucratisme te gebruiken. De bureaucratie wordt wel aangeduid als vierde macht, na de trias politica.