Fokine

Michel (1880-1942) Russisch-Amerikaanse choreograaf die door zijn vernieuwingen als verhalend balletmaker geldt als de 'vader van het moderne ballet' in het westen. Als eerste huischoreograaf van Diaghilev maakte hij zijn beroemdste balletten, onder andere De vuurvogel en Petroesjka, waarvoor Stravinski de muziek componeerde. In een beroemd geworden brief aan het Londense dagblad The Times (1914) publiceerde hij zijn 'balletcredo' dat nog steeds de grondslag is van elk naar psychologisch realisme strevend verhalend ballet, met zijn 4 principes voor iedere nieuwe choreografie:
1. een eigen bewegingsstijl die past bij onderwerp en muziek; 2. alle beweging (dans en mime) dient een dramatische situatie te verbeelden; 3. groepsdansen moeten meer dan decoratief zijn en eigen zeggingskracht te hebben, overeenkomend met het verloop van de handeling; 4. de choreografie dient een eigen en niet-ondergeschikte rol te spelen, naast muziekcompositie en het toneelontwerp (decors en kostuums).

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie regisseerde(n) de film Pulp Fiction (1994)?


JUIST!NIET JUIST!

Quentin Tarantino

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)