boon

Als zaad symbool van vruchtbaarheid en nieuw leven. Daarom is het in sommige landen, zoals België, de gewoonte na de geboorte van een kind suikerbonen uit te delen. Te vergelijken met de Nederlandse beschuit met muisjes. Hoewel die bonen versuikerde amandelen zijn geworden en niet meer zoals in de Romeinse tijd echte bonen met een laagje honing.
Het woord ‘boontje’ in uitdrukkingen als ‘boontje komt om zijn loontje’ en ‘heilig boontje’ is waarschijnlijk een verbastering van het oud-Hollandse ‘bontje’: een weeskind.

Zie ook Driekoningen.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke kunstenaar behoorde niet tot de Cobragroep?


JUIST!NIET JUIST!

Kees van Dongen

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)