Jean Patou

(1880-1936) Vanaf zijn eerste collectie had Patou direct succes – vooral in Amerika waar hij als eerste ter promotie zijn sportief-elegante kleding op 'levende' mannequins showde. Maar ook de Parisiènne in de 'roaring twenties' met geld, humor, durf en sportiviteit kon niet om Patou heen.
Hij kleedde het liefst de vrouw die haar eigen auto bestuurde, golfde, tenniste en graag het casino en de paardenraces bezocht. Zijn outfit voor de tennister Suzanne Lenglen veroorzaakte op Wimbledon in 1921 een sensatie.
Voor al deze gelegenheden had Patou de juiste kleding en een passende geur, waaronder 'het duurste parfum ter wereld': Joy (1930).

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Tegen welke ziekte zijn kinderen niet ingeënt na een DKTP-inenting?


JUIST!NIET JUIST!

pokken

Media > print, radio en televisie

onderzoeksjournalistiek

Ook wel 'investigating journalism' genoemd. Arbeidsintensieve vorm van journalistiek, met de bedoeling belangrijke verborgen feiten boven water te krijgen en handel en wandel van publieke personen en instellingen te onthullen. Schoolvoorbeeld is het Watergate-schandaal.