Morgan Freeman

Morgan Freeman (1937) is een Amerikaanse acteur. Zijn eerste rol speelde hij in de musical Hello Dolly! (1969) met een geheel Afro-Amerikaanse cast. In zijn toneelcarrière die daarop volgde was hij zeer succesvol en won hij belangrijke toneelprijzen. Het bijzondere daarvan in die tijd (?) is dat hij lang niet altijd een rol speelde waarin zijn donkere huidskleur relevant was. Na enkele bijrollen in diverse films werd hij als groot talent ontdekt in zijn rol van Casca in Julius Ceasar (1979) en de hoofdrol in Cariolanus (1979), beide gebaseerd op toneelstukken van Shakespeare. De jaren tachtig brachten Morgan Freeman succes, met aan het eind belangrijke films als Driving Miss Daisy (1989) waarvoor hij een Oscar nominatie kreeg en Glory (1989) over de bevrijding van de slaven tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Zijn ster bleef rijzen en hij speelde in prijzenwinnende films als de western Unforgiven (1992), The Shawshank Redemption (1994), als vals beschuldigde bankier, Deep Impact (1998), waarin hij een bezorgde president van de VS speelde en The Sum of All Fears (2002) over terrorisme. Van de lange lijst kunnen nog worden genoemd Million Dollar Baby (2004), een drama over boksers, waarvoor Morgan Freeman een Oscar won voor beste mannelijke bijrol. De automonteur in de kaskraker The Bucket List (2007), Invictus (2009) waarin hij Mandela speelde en waarvoor hij een nominatie kreeg voor onder meer een Oscar en een Golden Globe.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Van welke filosoof is de grondstelling Cogito ergo sum (ik denk dus ik ben)?


JUIST!NIET JUIST!

Descartes

brandstofcel

Apparaat dat uit brandstof (bijvoorbeeld waterstof) rechtstreeks elektriciteit produceert. Dit proces is te beschouwen als het omgekeerde van elektrolyse, waarbij water wordt ontleed in waterstof en zuurstof. De geproduceerde elektriciteit kan dan bijvoorbeeld worden gebruikt om een elektrische auto aan te drijven. Het grote voordeel van een brandstofcel is dat het rendement ervan (40-60%) aanzienlijk hoger ligt dan dat van de traditionele verbrandingsmotor, die een rendement van maximaal 25% (benzinemotor) tot 30% (dieselmotor) haalt. Een brandstofcel vraagt wel katalysatoren, bijvoorbeeld platina, waardoor ontwikkeling en grootschalige inzet vooralsnog moeizaam verlopen.