Bert Haanstra

Bert Haanstra (1916-1997) was een Nederlands filmer van vooral documentaires met typisch Nederlandse onderwerpen. Met Glas (1958) won hij een Oscar. In zijn eerste film Fanfare (1958) hebben twee fanfarekorpsen ruzie, maar eindigt de strijd aan het slot in een prachtige tweeklank. In Alleman (1963) observeert Haanstra (met verborgen camera) de eigenaardigheden van gewone mensen, Met teksten en voice over van Simon Carmiggelt. Hij hanteert daarmee de gietijzeren wet \"Show, don\'t tell.\" Hij laat de interpretatie aan de kijker over en legt niets uit.
In 2009 verscheen een mooie biografie van Hans Schoots: Bert Haanstra: Filmer van Nederland.

 

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Van welke filosoof is de grondstelling Cogito ergo sum (ik denk dus ik ben)?


JUIST!NIET JUIST!

Descartes

brandstofcel

Apparaat dat uit brandstof (bijvoorbeeld waterstof) rechtstreeks elektriciteit produceert. Dit proces is te beschouwen als het omgekeerde van elektrolyse, waarbij water wordt ontleed in waterstof en zuurstof. De geproduceerde elektriciteit kan dan bijvoorbeeld worden gebruikt om een elektrische auto aan te drijven. Het grote voordeel van een brandstofcel is dat het rendement ervan (40-60%) aanzienlijk hoger ligt dan dat van de traditionele verbrandingsmotor, die een rendement van maximaal 25% (benzinemotor) tot 30% (dieselmotor) haalt. Een brandstofcel vraagt wel katalysatoren, bijvoorbeeld platina, waardoor ontwikkeling en grootschalige inzet vooralsnog moeizaam verlopen.