Memphis

Evenals Alchimia een nieuwe beweging in de vormgeving die begin jaren tachtig in het leven is geroepen door een aantal Italiaanse architecten en ontwerpers: Mendini, Sottsass en De Lucchi. Deze expressieve, alternatieve ontwerpstijl is een reactie op het in hun ogen vastgeroeste en onpersoonlijke functionalisme. Bliksemschichten, scheve planken, vlaggetjes, imitatiematerialen en fel contrasterende pastelkleuren zijn kenmerken van deze stijl. Hoewel er in eerste instantie meer geschokt dan verrast werd gereageerd, verspreidde de beweging zich razendsnel naar het grote publiek, niet in de laatste plaats omdat de producten op allerlei manieren – vaak in goedkope uitvoeringen – werden geïmiteerd.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie regisseerde(n) de film Pulp Fiction (1994)?


JUIST!NIET JUIST!

Quentin Tarantino

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)