Maarten Baas

Maarten Baas (1978) is een Nederlandse ontwerper wiens ontwerpen zich tussen kunst en design bevinden. Zijn doorbraak begon bij zijn afstudeercollectie Smoke, een serie verbrande meubelen. De daaropvolgende reeks meubelen heette Clay: handgekleid en gemaakt van exoxy-klei. De New York Times nam dit werk op in de lijst 25 'klassiekers voor de toekomst'. Een serie uurwerken brachten hem wereldfaam: Real Time, bestaande uit een serie van 12 uur durende films waarin mensen elke minuut de huidige tijd aangeven (bijvoorbeeld doordat glazenwassers de cijfers aanpassen). Een ander project van Maarten Baas heet 200 Years, een boom die hij in een mal laat groeien en dan over tweehonderd jaar een stoel is. Het toont zijn preoccupatie met tijd: "Ik wilde tijd in perspectief zetten, het belang van het individu minimaliseren en ontwerpen over mijn graf heen, in plaats van de volgende deadline halen."

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie schreef in 1654 het treurspel Lucifer?


JUIST!NIET JUIST!

Vondel

Geografie en demografie > bewerking en bebouwing

Vinex-wijk

Vinex-wijk is een afkorting van de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra, een nota ruimtelijke ordening over grootschalige nieuwbouwprojecten van het Nederlandse ministerie van VROM uit 1991. De bedoeling was wijken te bouwen, weliswaar in de buurt van steden, maar met een eigen combinatie van wonen, werken, winkels enzovoort. Geleidelijk heeft Vinex-wijk een andere betekenis gekregen dan wat er oorspronkelijk in de nota stond. Tegenwoordig wordt het geassocieerd met een nieuwbouwwijk aan de rand van een grote(re) stad en veelal met de bijbetekenis van een saaie woonwijk waarin alle straten en huizen op elkaar lijken en men voor werk en voorzieningen naar de stad trekt.