corporate identity

Ook wel huisstijl. Beeld waarmee instituten en bedrijven naar buiten treden, waarbij alle uitingen op elkaar zijn afgestemd en waarin het merk een grote rol speelt als drager van de identiteit.
De huisstijlen kwamen vooral op in de jaren zestig onder de noemer 'het gezicht van het bedrijf'. De bepaling en vormgeving van de identiteit gebeurt vaak onder leiding van een 'ontwerper'. Een van de eersten die zich daarvoor inzette was Peter Behrens voor het Duitse AEG in 1907.
Enkele vroege voorbeelden van een duidelijke 'corporate identity', die zowel de kleding van het personeel als de grote reclamecampagnes omvat en die gericht is op een duidelijke herkenbaarheid van producten of diensten, zijn: KLM, Olivetti, IBM en Benetton . In Nederland waren het vooral de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design die zich hier vanaf 1963 op gingen toeleggen.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wat is de oudste stad?


JUIST!NIET JUIST!

Egypte: Memphis

schutterij

Burgerwacht, in het laatst van de zestiende eeuw voortgekomen uit de Middeleeuwse schuttersgilden. In beginsel bestaand uit alle mannelijke burgers tussen 18 en 60 jaar van enige welstand. Verdeeld in vendels met eigen vaandels en oefenend in de plaatselijke Doelen. De leiding berustte bij officieren (de 'krijgsraad'), die zich in de zeventiende eeuw graag lieten portretteren op de zogeheten schuttersstukken. De Nachtwacht van Rembrandt is zo'n schuttersstuk.

De 10 meest gezochte woorden en begrippen van de afgelopen week

  1. pilaster
  2. mektab
  3. Afrodite
  4. Pavlov-effect
  5. bismillah
  6. ridderschap
  7. verwering
  8. equality of arms
  9. structuralisme
  10. serendipiteit