corporate identity

Ook wel huisstijl. Beeld waarmee instituten en bedrijven naar buiten treden, waarbij alle uitingen op elkaar zijn afgestemd en waarin het merk een grote rol speelt als drager van de identiteit.
De huisstijlen kwamen vooral op in de jaren zestig onder de noemer 'het gezicht van het bedrijf'. De bepaling en vormgeving van de identiteit gebeurt vaak onder leiding van een 'ontwerper'. Een van de eersten die zich daarvoor inzette was Peter Behrens voor het Duitse AEG in 1907.
Enkele vroege voorbeelden van een duidelijke 'corporate identity', die zowel de kleding van het personeel als de grote reclamecampagnes omvat en die gericht is op een duidelijke herkenbaarheid van producten of diensten, zijn: KLM, Olivetti, IBM en Benetton . In Nederland waren het vooral de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design die zich hier vanaf 1963 op gingen toeleggen.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie schreef in 1654 het treurspel Lucifer?


JUIST!NIET JUIST!

Vondel

Renaissance

Europese cultuurperiode van ongeveer 1450 tot ongeveer 1600 die zich onderscheidde van de Middeleeuwen door een meer op de mens en wereld gerichte levenshouding en een onbegrensd vertrouwen in het menselijke kunnen ('virtù'). Ook tijdgenoten waren zich ervan bewust dat hun tijd verschilde van de door hen als barbaars bestempelde Middeleeuwen. Zij lieten zich inspireren door de klassieke cultuur, die zij mateloos bewonderden. De Renaissance begon in Italië en zou omstreeks 1500 in de rest van Europa doordringen.
Zie ook Renaissance en humanisme.