Bauhaus

Duitse academie (Weimar en Dessau, 1919-1933) die de hele twintigste eeuw als model gold voor andere kunstopleidingen omdat daar de integratie van kunst en leven centraal stond. Bauhaus was ook belangrijk door haar verbindingen met de industrie en door haar pedagogisch model (Vorkurs): methoden, waarbij aandacht geschonken werd aan rationele, praktische oplossingen van designproblemen. Door de opkomst van het nazisme werd de school gesloten en vestigden veel leerlingen en leraren zich in Amerika waar het gedachtegoed werd voortgezet en waar zij grote invloed hebben gehad op de vormgeving in de Verenigde Staten.
(Als directe voortzetting van het Bauhaus geldt de Hochschule für Gestaltung in Ulm, opgericht in 1955.)

Zie ook Beeldende kunst vanaf 1850 en Bouwkunde.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Geen slapende ... wakker maken. Welk dier moet je niet wakker maken?


JUIST!NIET JUIST!

hond

brandstofcel

Apparaat dat uit brandstof (bijvoorbeeld waterstof) rechtstreeks elektriciteit produceert. Dit proces is te beschouwen als het omgekeerde van elektrolyse, waarbij water wordt ontleed in waterstof en zuurstof. De geproduceerde elektriciteit kan dan bijvoorbeeld worden gebruikt om een elektrische auto aan te drijven. Het grote voordeel van een brandstofcel is dat het rendement ervan (40-60%) aanzienlijk hoger ligt dan dat van de traditionele verbrandingsmotor, die een rendement van maximaal 25% (benzinemotor) tot 30% (dieselmotor) haalt. Een brandstofcel vraagt wel katalysatoren, bijvoorbeeld platina, waardoor ontwikkeling en grootschalige inzet vooralsnog moeizaam verlopen.