Luchino Visconti

Luchino Visconti (1906-1976) is een Italiaanse regisseur en schrijver met veel oog voor pracht, praal en pure decadentie met – onvermijdelijk – een even zuivere blik op de onttakeling en neergang ervan. Ossessione (1943) is een pijnlijk overspeldrama. The Damned (1969) speelt zich af in nazi-Duitsland met het legendarisch filmdebuut van Helmut Berger in travestie. Dood in Venetië (1971) naar de korte roman van Thomas Mann, toont een stad in de dodelijke greep van cholera. De obsessieve componist Aschenbach ontwaart pure schoonheid in een Poolse jongen en sterft bij de klanken van het adagio van Mahlers vijfde symfonie. Il Gattopardo (1963), naar de roman van Tomasi di Lampedusa, gaat over het verval van een aristochratische familie op Sicilië in de jaren 1861-1883 tijdens de burgeroorlog voorafgaande aan de Italiaanse eenwording. Een film "doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges," aldus Visconti.

 

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke Italiaanse architect ontwierp het Groninger Museum?


JUIST!NIET JUIST!

Alessandro Mendini

opzet

Heeft betrekking op de wil van iemand die een handeling verricht. Een opzettelijke daad wordt met de wil op, of in ieder geval de acceptatie van, een bepaalde uitkomst verricht. Je weet wat je doet en wat de gevolgen kunnen zijn. Er wordt dan ook wel gesproken van \'willens en wetens\'. Doelbewuste opzet op het doden van iemand door een pistoolschot is willen dat die persoon overlijdt als gevolg van het pistoolschot. Voorwaardelijke opzet is als je er rekening mee houdt dat je gedrag een bepaald gevolg kan hebben en er toch mee doorgaat. Iemand schiet met een pistool, wetend dat hij een ander zou kunnen raken. Als dat gebeurt is sprake van voorwaardelijke opzet. Het tegenovergestelde van opzettelijk is per ongeluk. In het strafrecht is opzet nodig om te kunnen spreken van een ernstig misdrijf.