BEKNOPTE
ENCYCLOPEDIE
VOOR DE ALGEMENE
ONTWIKKELING

Met deze knop laat u zich verrassen. Het programma kiest willekeurig een onderwerp. U kunt deze functie ook gebruiken voor een kennisquiz.

PTT

Post, Telegraaf, Telefoon. De PTT was het eerste Nederlandse overheidsbedrijf met een bedrijfsstijl of corporate identity in de meest brede zin. Postzegels , brievenbussen, postauto's, telefooncellen, drukwerk, interieurs, uniformen, brievenkarretjes, telefoonboeken, telefoonkaarten, advertenties enzovoort moesten allemaal worden vormgegeven.
In 1945 werd hiervoor een dienst in het leven geroepen: Dienst Esthetische Vormgeving (DEV), in 1989 bij de privatisering en opsplitsing van de PTT veranderd in Kunst en Vormgeving, waarvan Oxenaar tot 1994 aan het hoofd stond.
Generaties vormgevers hebben op dit bedrijf hun stempel gedrukt. Alom bekend zijn de huisstijl van Dumbar , de telefoonboeken van Wim Crouwel en de telefooncellen/zuilen van Landmark.

afbeeldingen



vorige
in dit hoofdstuk
volgende
in dit hoofdstuk



Gratis maar niet voor niks
De inhoud van het Cultureel Woordenboek is gratis, want de medewerkers en redac-tie worden niet betaald. Maar hosting en webbeheer krijgen we niet voor niks. We hebben dus wat finan-ciële steun nodig, ook voor het promoten van deze website. Wordt onze helpende vriend en maak € 12 (of meer) over op rekening NL91INGB0004558352 tnv Stichting Cultureel Woordenboek.

Omdat de belastingdienst onze Stichting heeft erkend als een 'Culturele ANBI' is deze gift aftrekbaar voor de inkomstenbelasting! Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken.

Uw advertentie hier?
Met gemiddeld 8.000 unieke bezoekers per maand is CultureelWoordenboek.nl een aantrekkelijke plek om doelgericht interessegroepen te bereiken. Informeer naar de mogelijkheden en tarieven:info@cultureelwoordenboek.nl.

paginatop