PTT

Post, Telegraaf, Telefoon. De PTT was het eerste Nederlandse overheidsbedrijf met een bedrijfsstijl of corporate identity in de meest brede zin. Postzegels, brievenbussen, postauto's, telefooncellen, drukwerk, interieurs, uniformen, brievenkarretjes, telefoonboeken, telefoonkaarten, advertenties enzovoort moesten allemaal worden vormgegeven.
In 1945 werd hiervoor een dienst in het leven geroepen: Dienst Esthetische Vormgeving (DEV), in 1989 bij de privatisering en opsplitsing van de PTT veranderd in Kunst en Vormgeving, waarvan Oxenaar tot 1994 aan het hoofd stond.
Generaties vormgevers hebben op dit bedrijf hun stempel gedrukt. Alom bekend zijn de huisstijl van Dumbar, de telefoonboeken van Wim Crouwel en de telefooncellen/zuilen van Landmark.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke ruimte vind je niet in een kathedraal?


JUIST!NIET JUIST!

atrium

Tradities > symboliek

regenboog

In veel culturen een symbool van hoop en bescherming door goden. In de christelijke cultuur van verzoening tussen God en mensen. Na de zondvloed beloofde God dat hij de aarde nooit meer zo diep onder water zou zetten en als teken van die belofte zou voortaan een regenboog te zien zijn.

De 10 meest gezochte woorden en begrippen van de afgelopen week

  1. oxidatie
  2. Muzen
  3. hoger beroep
  4. Pavlov-effect
  5. ontologie
  6. bestuursorgaan
  7. bismillah
  8. normen
  9. conformisme
  10. alter ego