PTT

Post, Telegraaf, Telefoon. De PTT was het eerste Nederlandse overheidsbedrijf met een bedrijfsstijl of corporate identity in de meest brede zin. Postzegels, brievenbussen, postauto's, telefooncellen, drukwerk, interieurs, uniformen, brievenkarretjes, telefoonboeken, telefoonkaarten, advertenties enzovoort moesten allemaal worden vormgegeven.
In 1945 werd hiervoor een dienst in het leven geroepen: Dienst Esthetische Vormgeving (DEV), in 1989 bij de privatisering en opsplitsing van de PTT veranderd in Kunst en Vormgeving, waarvan Oxenaar tot 1994 aan het hoofd stond.
Generaties vormgevers hebben op dit bedrijf hun stempel gedrukt. Alom bekend zijn de huisstijl van Dumbar, de telefoonboeken van Wim Crouwel en de telefooncellen/zuilen van Landmark.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie versloeg het monster Grendel?


JUIST!NIET JUIST!

Beowulf

Media > print, radio en televisie

persvrijheid

Aanvankelijk het recht om gedachten en meningen via het gedrukte woord te verspreiden, zonder toestemming vooraf van de overheid. Nu geldt dit recht ook voor andere media. Achteraf kan in principe wel worden ingegrepen als de verspreide boodschap buitensporig lasterlijk of discrimerend is, hoewel het moeilijk is aan te geven wanneer een grens is overschreden.