auto-ontwerpen

Nadat de autofabrikanten in Detroit jarenlang hun auto's zo groot, duur en benzineverslindend mogelijk maakten, werd Raymond Loewy in 1935 gevraagd om de 'Studebaker' te ontwerpen, die daarmee als eerste vormgegeven automobiel kan gelden. De vormgeving van de Amerikaanse auto's kenmerkte zich door streamlining en had grote invloed op het uiterlijk van andere gebruiksvoorwerpen. In 1936 werd door de Michelin-eigenaar van de Franse automobielfabriek Citroën de ontwerper Pierre-Jules Boulanger opdracht gegeven een licht autootje te ontwikkelen (waarin de bestuurder met de hoed op en een plateau eieren naast zich over de Franse landwegen kon rijden). Dit werd de 2CV, de 'eend'. In 1955 werd de Citroën DS, vormgegeven door Flaminio Bertoni, geïntroduceerd. Beide modellen, waarvan de DS qua vormgeving en techniek zijn tijd ver vooruit was, bleven lange tijd in productie (de 2CV tot het einde van de 20ste eeuw).
In Italie waren onder meer Ferrari, Lancia, Fiat en Alfa Romeo bekend om hun auto-ontwerpen. Belangrijke Italiaanse ontwerpers waren Enzo Ferrari, Sergio Pininfarina en Giovanni Agnelli. In Duitsland is de Kever van Volkswagen bijzonder. Die werd in 1938 ontworpen in opdracht van Hitler als 'auto voor het volk'.
De enige Nederlandse personenauto is van de DAF (Van Doorne's Aanhangwagenfabriek) die in 1958 met de DAF 600 op de markt kwam. Deze 'pruttelende scootmobiel' (bijgenaamd truttenschudder) werd met haar weinig luxueuze uiterlijk en door de geavanceerde traploze schakelautomaat (variomatic, dat 'pientere pookje') vooral populair bij de oudere en vrouwelijke autorijders.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke schilder werd bekend dankzij zijn schilderstijl die 'action-painting' wordt genoemd?


JUIST!NIET JUIST!

Jackson Pollock

Aarde, weer en klimaat > weer, klimaat en atmosfeer

klimaatverandering

Het klimaat verandert voortdurend in de loop van de geologische geschiedenis. Gedurende lange perioden in de afgelopen honderden miljoenen jaren is de aarde ijsvrij geweest, afgewisseld door perioden met veel ijs. Gedurende de laatste 10.000 jaar leven we in een betrekkelijk warme periode. Naar het oordeel van de meeste klimatologen verandert het wereldwijde klimaat nu ook door menselijk toedoen.De temperatuurtoename gedurende de afgelopen 50 jaar kan waarschijnlijk grotendeels aan de invloed van de mens worden toegeschreven. Door het broeikaseffect zou het klimaat in de loop van deze eeuw nog aanzienlijk warmer kunnen worden. Over de grootte en de regionale verdeling van deze klimaatverandering bestaat nog aanzienlijke onzekerheid, zowel door onvoldoende kennis van het klimaatsysteem als door onzekerheid over de toekomstige uitstoot van broeikasgassen. Ondanks deze onzekerheid heeft een groot aantal landen, op grond van het zogeheten Voorzorgsbeginsel, afspraken gemaakt om de uitstoot van broeikasgassen te beperken.
Zie ook Klimaatverdrag, Kyoto Protocol en ijstijden.
Zie ook Klimaatconferentie Kopenhagen 2009 en Klimaatakkoord van Parijs 2015.