William Forsythe
William Forsythe (1949) is een Amerikaanse choreograaf en beeldend kunstenaar en naast Balanchine de meest invloedrijke vernieuwers van de academische dans in de twintigste eeuw. Van 1984 tot 2004 leidde hij het Ballett Frankfurt, sinds 2005 is hij artistiek leider van zijn eigen, kleinere, groep, The Forsythe Company. Balanchine kan gelden als zijn belangrijkste choreografische leermeester, maar zelf noemt hij bepaalde architecten en semiologische filosofen als inspiratiebronnen. Past in zijn werk stijlmiddelen toe, die voor het eerst in de postmoderne dans opkwamen, vooral in de vereniging van dans en beweging met tekst en objecten, waarbij zijn lichtregie vermaard is. Postmoderne vervreemding komt aan bod doordat (conventionele) verwachtingen worden doorbroken, bijvoorbeeld door midden in een dansscène het doek te laten vallen of door de computer volgens toevalsprincipes danspassen en -thema's te laten bepalen, respectievelijk creëren, weglaten of combineren. Hierin vertoont hij verwantschap met de Amerikaan Cunningham. Zijn vroege werk is vooral meeslepend door zijn overrompelende theatraliteit en fascinerende, vaak zeer acrobatische, lichaams- en bewegingsvormen. In de 21-ste eeuw zijn multimedialiteit, tekst, narratief en beeldende kunst een nog grotere rol in zijn werk gaan spelen.
Welk vorstengeslacht regeerde zowel in het Duitse Rijk, Spanje, de Nederlanden als in Oostenrijk?
nationalisme
Sterke voorliefde voor het eigen volk en de eigen staat. Deze houding gaat vaak gepaard met een afkeer van of minachting voor andere volkeren. Het begrip heeft een negatieve lading, vooral als gevolg van het nationaal-socialisme in Duitsland, waar politieke leiders nationalistische gevoelens manipuleerden.
Zie ook discriminatie, fascisme en xenofobie.