Simon de Waal

(1961) Nederlandse schrijver van thrillers, scenarioschrijver, regisseur en rechercheur Zware misdaad bij de Amsterdamse politie.  Hij schreef scenario’s voor tv-series zoals Baantjer, Unit 13, Grijpstra & De Gier, Spangen en Russen en voor de films Lek en Kapitein Rob en Het geheim van professor Lupardi.
Voor de verfilming van zijn thrillerdebuut Cop vs Killer (2005) schreef hij zelf het scenario en nam hij de regie op zich toen de beoogde regisseur ziek werd. De opvolger, Pentito (2007) werd in 2008 bekroond met zowel de Gouden Strop als de Diamanten Kogel.
De Waal schreef samen met Baantjer drie delen in serie Baantjer & De Waal over de Amsterdamse rechercheur Peter van Opperdoes. Na het overlijden van Baantjer zette De Waal, op verzoek van Baantjer, de serie onder de naam De Waal & Baantjer voort. In 2015 volgt een nieuwe naamswijziging: de serie zal voortaan verder gaan als Bureau Raampoort, naar de gelijknamige tv-serie. De Waal schreef de scenario’s hiervoor op basis van de boeken over Van Opperdoes.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Van welke filosoof is de grondstelling Cogito ergo sum (ik denk dus ik ben)?


JUIST!NIET JUIST!

Descartes

Film > films

Blade Runner (1982)

Blade Runner is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 1982 geregisseerd door Ridley Scott. De film speelt in het denkbeeldige Los Angeles van 2019 en gaat over een zogeheten blade runner (Harrison Ford), die jacht maakt op replicants: robots die wat hun uiterlijk en intelligentie betreft vrijwel identiek zijn aan normale mensen. Dat maakt dat men replicants als een bedreiging ziet. Hun levensduur is beperkt tot vier jaar. Een groep replicants spant zich in een gen te vinden dat deze beperking opheft. Wat opvalt aan de film zijn de oogverblindend mooie speciale effecten en de intens duistere, bijna apocalyptische sfeer die wordt gecreëerd. Het regenachtige Los Angeles, de chaos in China Town en de prachtige filmmuziek van Vangelis geven de film een onheilspellend karakter. Blade Runner werd genomineerd voor twee Oscars , voor Art Direction en Visual Effects. De film kreeg een vervolg in 2018.