theory of mind

Verzamelbegrip voor de mogelijkheden die kinderen in de loop van hun ontwikkeling krijgen om zich te kunnen voorstellen hoe een ander de situatie beleeft waarin het ik en die ander verkeren. Het kan zich gaandeweg steeds beter verplaatsen in het perspectief van de ander. Een kind kan zich dan meer en meer losmaken van het eigen zicht op de situatie en kan zich gaan indenken hoe een ander die situatie ondergaat en kan daardoor beter begrijpen hoe die ander reageert. Het kan daarop ook in gedachten vooruit lopen, dus anticiperen op de waarschijnlijkste reactie van die ander, óók in diens reactie op het doen en laten van het kind zelf. Autistische kinderen kunnen dit stadium van ontwikkeling maar moeilijk bereiken.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Uitdrukkingen zoals 'met angst en beven' en 'nooit ofte nimmer' zijn voorbeelden van... ?


JUIST!NIET JUIST!

tautologie

Levenswetenschappen > biologie (o.a anatomie en fysiologie) en scheikunde

virus

Een virus is de meest primitieve vorm van leven. Virussen bestaan uit een kern van DNA of RNA in een omhulsel van eiwitten en soms, afhankelijk van het type virus, nog een membraan bestaande uit vetten, eiwitten en/of koolhydraten. Voor vermenigvuldiging zijn virussen afhankelijk van gastheercellen, die ze infecteren. Virusinfectie gaat zowel bij planten als dieren vaak gepaard met ziekten. Virusinfecties kunnen niet worden bestreden met antibiotica, in sommige gevallen wel met interferon. Het aangetaste organisme moet zelf voldoende afweer opbouwen.