theory of mind

Verzamelbegrip voor de mogelijkheden die kinderen in de loop van hun ontwikkeling krijgen om zich te kunnen voorstellen hoe een ander de situatie beleeft waarin het ik en die ander verkeren. Het kan zich gaandeweg steeds beter verplaatsen in het perspectief van de ander. Een kind kan zich dan meer en meer losmaken van het eigen zicht op de situatie en kan zich gaan indenken hoe een ander die situatie ondergaat en kan daardoor beter begrijpen hoe die ander reageert. Het kan daarop ook in gedachten vooruit lopen, dus anticiperen op de waarschijnlijkste reactie van die ander, óók in diens reactie op het doen en laten van het kind zelf. Autistische kinderen kunnen dit stadium van ontwikkeling maar moeilijk bereiken.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke componist schreef het muziekstuk Le Carnaval des Animaux?


JUIST!NIET JUIST!

Camille Saint-Saëns

retoriek

Oorspronkelijk bij de oude Grieken de leer der welsprekendheid. De tegenwoordige betekenis is minder gunstig: bombastisch en gezwollen taalgebruik. Een retorische vraag is een schijnvraag, omdat de vragensteller niet werkelijk een antwoord verwacht (bijvoorbeeld: 'wou je soms zeggen dat het allemaal wel meevalt?').