theory of mind

Verzamelbegrip voor de mogelijkheden die kinderen in de loop van hun ontwikkeling krijgen om zich te kunnen voorstellen hoe een ander de situatie beleeft waarin het ik en die ander verkeren. Het kan zich gaandeweg steeds beter verplaatsen in het perspectief van de ander. Een kind kan zich dan meer en meer losmaken van het eigen zicht op de situatie en kan zich gaan indenken hoe een ander die situatie ondergaat en kan daardoor beter begrijpen hoe die ander reageert. Het kan daarop ook in gedachten vooruit lopen, dus anticiperen op de waarschijnlijkste reactie van die ander, óók in diens reactie op het doen en laten van het kind zelf. Autistische kinderen kunnen dit stadium van ontwikkeling maar moeilijk bereiken.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie was de eerste keizer van het Romeinse Rijk?


JUIST!NIET JUIST!

Augustus

ethiek

Zedenleer, moraalfilosofie. Het praktische deel van de filosofie dat zich bezighoudt met de bestudering van de zeden en probeert vast te stellen wat goed is en wat slecht. De ethiek kan beschrijvend zijn of normatief en in dat laatste geval stelt ze normen, voorschriften en wetten op. De normatieve ethiek probeert dus vragen te beantwoorden als: 'Wat is goed?' 'Hoe moeten we handelen?' 'Waarom moeten we zo handelen?'