theory of mind

Verzamelbegrip voor de mogelijkheden die kinderen in de loop van hun ontwikkeling krijgen om zich te kunnen voorstellen hoe een ander de situatie beleeft waarin het ik en die ander verkeren. Het kan zich gaandeweg steeds beter verplaatsen in het perspectief van de ander. Een kind kan zich dan meer en meer losmaken van het eigen zicht op de situatie en kan zich gaan indenken hoe een ander die situatie ondergaat en kan daardoor beter begrijpen hoe die ander reageert. Het kan daarop ook in gedachten vooruit lopen, dus anticiperen op de waarschijnlijkste reactie van die ander, óók in diens reactie op het doen en laten van het kind zelf. Autistische kinderen kunnen dit stadium van ontwikkeling maar moeilijk bereiken.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Tijdens welke oorlog werden de gewonden verzorgd door Florence Nightingale en haar team?


JUIST!NIET JUIST!

Krimoorlog

logica

De leer van het juiste redeneren, waarbij men onderzoekt onder welke omstandigheden redeneringen geldig zijn. De inhoud van de uitspraken waaruit die redeneringen zijn opgebouwd, speelt daarbij geen rol (formele logica). Aristoteles was de eerste filosoof die de logica systematiseerde, waarbij hij zich concentreerde op het syllogisme. De moderne logica is geen onderdeel meer van de filosofie, maar vormt een tak van de wiskunde en valt voor sommige logici zelfs samen met de wiskunde.