publieke omroep

Nederlands omroepstelsel, waarbij verenigingen met leden de uitzendingen verzorgen. Uniek in de wereld. Aanvankelijk waren het vijf op levensbeschouwing gebaseerde verenigingen met leden die contributie betaalden: AVRO, KRO, NCRV, VARA en VPRO. In 1968 kwam de EO daarbij, geen vereniging, maar een stichting met donaties. Toen de bijdragen van leden niet meer voldoende waren werden ze aangevuld met geld van de wettelijk verplichte omroepbijdrage en sinds 1967 met reclame inkomsten uit de STER. In datzelfde jaar ontstond het zogeheten ‘open bestel\\\' waardoor het mogelijk werd een omroepvereniging op te richten zonder levensbeschouwelijke basis. De TROS was de eerste, daarna BNN en als laatste omroep MAX voor vijftigplussers. Het aantal leden bepaalt de hoeveelheid zendtijd. Men moet voldoen aan de eis van een ‘totaalprogramma\\\', waarin zowel actualiteiten als amusement, cultuur enzovoort een plaats krijgen.
Vanwege de in 2011 opgelegde bezuinigingen op de Publieke Omroep besloten AVRO en TROS samen te gaan, VARA en BNN, KRO en NCRV. Alleen EO, VPRO en omroep MAX blijven zelfstandig.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke planeet is het verst verwijderd van de zon?


JUIST!NIET JUIST!

Neptunus

Aarde, weer en klimaat > weer, klimaat en atmosfeer

stikstofbeleid

Stikstofbeleid is er op gericht de overmatige hoeveelheid stikstofverbindingen in het milieu terug te dringen. Verbindingen van stikstof met zuurstof (stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2)) komen vooral vrij in de lucht bij verbranding van fossiele brandstoffen, m.n. door verkeer en industrie. Ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof met waterstof) is grotendeels afkomstig van de landbouw, vooral samenhangend met de inrichting van veestallen, bemesting en beweiding. Stikstofverbindingen in de lucht kunnen de bodem verzuren, waardoor de biodiversiteit in de natuur afneemt. Daarnaast zijn ze schadelijk voor de gezondheid via de vorming van ozon (smog) en via een bijdrage aan de vorming van fijnstof. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS), dat de overheid in 2015 introduceerde, zou de uitstoot van stikstofverbindingen zodanig verminderen dat aan de Europese normen wordt voldaan, maar in mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het PAS niet voldoet. Door deze ‘stikstofuitspraak’ is men nu gedwongen de aanleg van nieuwe autowegen en woonwijken uit te stellen/stil te leggen en worden boeren gedwongen maatregelen te nemen om de uitstoot van ammoniak door de veestapel te reduceren.