BEKNOPTE
ENCYCLOPEDIE
VOOR DE ALGEMENE
ONTWIKKELING

Met deze knop laat u zich verrassen. Het programma kiest willekeurig een onderwerp. U kunt deze functie ook gebruiken voor een kennisquiz.

Willemijn Stokvis, artikelen en essays, een selectie

  • ‘De “Cobrabeweging” November ‘48- November ‘51’, documentatie, en korte biografieën van 32 Cobraleden, in: de catalogus Cobra 1948/51, Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam. Deze teksten werden overgenomen in het Deens, in de catalogus van dezelfde tentoonstelling die in 1966 ook in het Louisianamuseum, in Denemarken werd gehouden (Louisiana Revy, jrg. 7, nr., 1 aug. 1966).
  •  ‘Sandberg - Het vertrouwen in het eigen oog - Een intellectuele prijs voor een strijdbaar anti-intellectueel’, Vrij Nederland,  jrg. 36, 4 okt. 1976, p. 21.
  • ‘Kunst als vervanger van de religie - Michel Seuphor-: Geschiedenis is een fictie’, Vrij Nederland,  jrg. 37, 13 nov. 1976, p. 24.
  • ‘Antonio Saura en zijn demonen’, De Nieuwe linie, 31, okt. 1979, pp. 8 en 9.
  • ‘Het poëtisch universum van Eugène Brands’, in de catalogus Eugène Brands, Amsterdam, Galerie Nouvelles Images / Haarlem: Frans Hals Museum, 1979 ; bewerkt nogmaals gepubliceerd in Leo Duppen (samenst.), Eugène Brands 80 jaar, Amstelveen, 1993, ISBN 90-801100-2-7; NUGI 921.
  •  ‘Het dynamische verbond met de materie. De Informele Kunst uit de jaren 1945-1960’ en ‘De Cobrabeweging’, in de catalogus Informele kunst 1945-1960,  Rijksmuseum Twenthe, Enschede, (dec. 1982-jan. 1983) en Dordrechts Museum, jan.- mrt. 1983, pp. 9-18 en 41-53.
  • ‘De namiddag van een faun’, toespraak gehouden 12-11-1983 bij de presentatie van de wandschildering van Lucebert in Letterkundig Museum te Den Haag, Juffrouw Ida, jrg. 9, nr. 3., 1983, pp. 5-12. Opnieuw verschenen in: Namiddag van een faun Luceberts wandschildering in het Letterkundig Museum, Scaldia Model 5, Scaldia papier Nijmegen, in de handel gebracht door Uitgeverij Impress Utrecht, 1985, ISBN 90 6402 0241.
  • ‘De beelden van Maja van Hall –vormen als uitdrukking van een innerlijk proces’, in de catalogus Maja van Hal, beelden: een overzicht van twintig jaar, Breda: De Beyerd, centrum voor beeldende kunst, okt.-dec. 1983. Deze tekst verscheen in herziene en aangevulde versie in Maja van Hall e.a., Maja van Hall, Breukelen: Peter van Lindonk, 1997, pp. 39-47, ISBN 90 80 2988 7 5, en in Maja van Hall  In beeld, Noordwijk: HallArt, 2005, ISBN 90 806282 2 0.
  • ‘De omstreden hergeboorte van de moderne kunst in Nederland; de jaren 1945-1951’ (inleidende artikel in het boek De doorbraak van de moderne kunst in Nederland (zie onder ‘boeken’) werd nogmaals uitgebracht in Fodor, tweemaandelijks tijdschrift voor beeldende kunst in Amsterdam, jrg. 3, no. 7, mrt/apr. 1984, pp. 3-20.
  • ‘De Nederlandse bijdrage aan de Cobrabeweging en verwanten in schilder en beeldhouwkunst’, in Geurt Imanse (red.), De Nederlandse identiteit in de kunst na 1945, Amsterdam,  Meulenhoff/Landshoff, 1984 ISBN 90 290 1549 7, herdruk Abcoude: Uniepers, 1995, ISBN 90 6825 165 1; NUGI 911.
  • ‘De Stijl en Cobra. Nederlands tegenstrijdige bijdrage aan de kunst van de twintigste eeuw – tegenstellingen, parallellen, overeenkomsten!-‘, in Met eigen ogen Opstellen aangeboden door leerlingen en medewerkers aan Hans L.C. Jaffé, Amsterdam, Meulenhoff, 1984, pp. 253-262, ISBN 90 290 1518 7. In aanzienlijk uitgebreide vorm verschenen in Aspecten van het Interbellum. Leids kunsthistorisch Jaarboek, VII, (1988), Den Haag: SDU, 1990, pp. 183-213, ISBN 90-12-06243-8.
  • ‘Jan Gommert Elburg, de dichter: een beeldend kunstenaar’, in Jan G. Elburg, Vroeger komt later, Amsterdam: Meulenhoff/Landshoff, 1986, pp. 7-32, ISBN 90 290 8114 7.
  •  ‘Achter de deur van 50 Rue Vercingétorix’ (over de beeldhouwster Lotti van der Gaag), NRC/Handelsblad, 11-12-1986, p. 18.
  • Cobra. Il contributo olandese ei rapporti con l’Italia, in reeks van het Istituto Universitario Olandese di storia dell’arte Firenze, deel XII, 1987. Na bewerking nogmaals gepubliceerd als ‘Cobra en Italië’, Jong Holland,  jrg. 4, no. 5, 1988, pp. 2-10.
  • ‘Het surrealisme in theorie en praktijk. Een korte kenschets’ en ‘Het surrealisme en de Nederlandse kunst kort na 1945’, in Agnes Grondman e.a. (red.), De automatische verbeelding. Nederlandse surrealisten, Amsterdam: Meulenhoff/Landshoff, 1989, pp. 6-13 en 81-97. ISBN 90 290 8499 5.
  • ‘Totalitair en revolutionair denken en de avant-garde in de kunst’,  De Gids, jrg. 153, no. 1, jan.1990, pp. 3-16.
  • ‘Die dynamische Bund mit der Materie. Die Informelle Kunst (1945-1960) aus historischer Perspektive’, in Hans Matthäus Bachmeyer en Otto van de Loo (ed.), Am Anfang war das Bild, publicatie bij een tentoonstelling München, Villa Stuck, maart-april 1990. pp. 131-154. (Bewerkte en aangevulde versie van twee artikelen die in 1982 te Enschede verschenen, in catalogus Informele kunst 1945-1960, Rijks Museum Twenthe).
  • ‘Lucebert - een intellectueel barbaar’, in  Jan G. Elburg e.a., Lucebert schilder-dichter, Amsterdam: Meulenhoff / Haarlem: Frans Halsmuseum, 1991, pp. 31-52. ISBN90 290 8066 3/CIP/NUGI 921 (300)
  • ‘Cobra en de keramiek’, in Alles van waarde is weerloos. Keramiek van Cobraleden, catalogus van gelijknamige tentoonstelling, Museum het Kruithuis, ’s Hertogenbosch, 1993 (tekst in het Nederlands en het Engels), ISBN 90-6538-122-8. Tevens verschenen in het Engels in de bundel The unexpected. Artists’Ceramics of the 20th Century, ’s Hertogenbosch (distributed by Abrams New-York), 1998, en in het Frans (aangevulde versie) in De la couleur et du feu, céramiques d’artistes de 1885 à nos jours, Marseille, (Musée Grobet-Labadie), 2000.
  •  ‘Gustaaf Asselbergs en de Pop-Art in Nederland’ in de Commanderie van Sint Jan Nijmegen’’, in Kunst & Museum Journaal, jrg. 5, o. 3, 1993, pp. 53-56. (Dit blad verscheen tevens in het Engels).
  • ‘De invloed van l’Art Brut op Cobra’, in Suzette Haaksma (red.), Art Brut, Amsterdam: Perdu, 1994, pp. 37-49. ISBN 90 5188 0685.
  • ‘ De kunst in een multiculturele samenleving’, in Willemijn Stokvis, samenstelling en redactie, speciaal nummer van DECORUM,  (blad van de vakgroep kunstgeschiedenis van de Leidse Universiteit,) met thema ‘Wereldkunst’,  Leiden, jrg. 15, nr. 1+2, maart 1997, pp. 2-5. 
  • ‘Art: New Perspectives to European (Western) Development’, in H.M.Enzensberger, V. Havel, G. Konrád et al:  The European Challenge. Essays on culture in a changing continent, (Sociaal en Cultureel Planbureau) VUGA, Den Haag, 1998, pp. 215-235.
  • ‘De jaren vijftig, voorvechters van vernieuwing in de kunst’, in Willemijn Stokvis, samenstelling en redactie, speciaal nummer van DECORUM, (blad van de vakgroep Kunstgeschiedenis van de Leidse Universiteit) met thema: ‘De jaren vijftig, voorvechters van vernieuwing in de kunst’, Leiden, jrg. 16, nr. 2, september, 1998 pp. 2-5. 
  • ‘Cobra au Stedelijk Museum Amsterdam’, (tekst in het Frans, Engels en  Nederlands) in de catalogus van de tentoonstelling Cobra au Stedelijk Museum Amsterdam, Musée National d’Histoire et d’Art Luxembourg, 1994. (Deze tekst werd gepubliceerd in het Portugees, Spaans en Russisch, in catalogi van dezelfde tentoonstelling in Lissabon (1995), Madrid (1995), and  Moskou (1997). In herziene versie werd zij in 2003 gepubliceerd in het Nederlands en het Engels in het Bulletin van het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Cobra. Terug uit de Hermitage’, october 2003.
  •  ‘Een wilde bloem in Amsterdam. Tajiri en Nederland, 1956-1962’, in de catalogus Snelheid, erotiek en geweld: Shinkichi Tajiri sculptuur, tekeningen, film, fotografie, die verscheen bij de tentoonstelling van die naam in Museum Het Valkhof te Nijmegen, dec. 2003- april 2004, pp. 46-54. ISBN 90-6829-077-0.
  •  ‘Cobra and the World of Norse Mythology’, in de catalogus Cobra 60, museum Aboa Vetus & Ars Nova, Turku Finland, nov. 2008 - febr. 2009. Tekst in het Fins en het Engels. Pp. 11-19 en 22-30. ISBN 978-952-99532-9-5.              
  • ‘Cobra, Paul Klee, and Children’s Drawings: A Chronology’, in de catalogus Klee and Cobra A Child’s Play, Bern, Zentrum Paul Klee, tentoonstelling (mei-sept. 2011) in samenwerking met het Louisiana Museum of Modern Art Denemarken (sept. 2011-jan. 2012), en het Cobra Museum voor moderne Kunst Amstelveen (jan. 2012-april 2012). Bern: Zentrum Paul Klee/ Ostfildern: Hatje Cantz, pp. 78-87. ISBN 978-3-7757-2983-3 (Engels); ISBN 978-3-7757-2982-6 (Duits).

 

 




Gratis maar niet voor niks
De inhoud van het Cultureel Woordenboek is gratis, want de medewerkers en redac-tie worden niet betaald. Maar hosting en webbeheer krijgen we niet voor niks. We hebben dus wat finan-ciële steun nodig, ook voor het promoten van deze website. Wordt onze helpende vriend en maak € 12 (of meer) over op rekening NL91INGB0004558352 tnv Stichting Cultureel Woordenboek.

Omdat de belastingdienst onze Stichting heeft erkend als een 'Culturele ANBI' is deze gift aftrekbaar voor de inkomstenbelasting! Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken.

paginatop