India: Taj Mahal

Wit marmeren mausoleum nabij Agra, op last van mogol Shah Jahan gebouwd voor zijn geliefde vrouw Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed was overleden. De bouw nam zeventien jaar in beslag. Het is het hoogtepunt van de Mogoelse bouwstijl, een mengvorm van islam- en hindoe-architectuur, en is beroemd om zijn decoraties. Het bouwwerk is geheel symmetrisch, 58 meter hoog en 56 meter breed, en staat op een platform van 10.000 vierkante meter. De vier minaretten zijn licht gebogen zodat ze bij een aardbeving niet op het gebouw vallen. Het witte marmer van het interieur is ingelegd met goud en edelstenen, de versieringen zijn abstract-geometrisch of bevatten afbeeldingen van ranken, bloemen en fruit (de islam verbiedt het afbeelden van mensen en dieren). Achter het gebouw ligt een uitgestrekte tuin. Shah Jahan werd in 1658 door zijn zoon afgezet en bracht zijn laatste jaren in huisarrest door in het Fort van Agra, met uitzicht op de Taj Mahal. Na zijn dood werd hij naast zijn vrouw bijgezet.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke kunstenaar behoorde niet tot de Cobragroep?


JUIST!NIET JUIST!

Kees van Dongen

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)