drukkerij

In Nederland hebben drukkers een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de grafische vormgeving. Door het inschakelen van toonaangevende ontwerpers voor de verzorging van het drukwerk en het zelf initiëren van bijzondere publicaties gaven en geven zij een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van de discipline. Voorbeelden: Meijer/Wormerveer, Steendrukkerij de Jong & Co/Hilversum, Mart. Spruijt/Amsterdam, Lecturis/Eindhoven en Rosbeek/Nuth.
De Jong & Co leverde als een van de eerste een speciale bijdrage met de uitgave van de 'Kwadraatbladen' (1954-1974). Deze serie experimenten in druk stond onder redactie van de zoon van de eigenaar, de ontwerper Pieter Brattinga (1931). Vanaf 1951 organiseerde deze tentoonstellingen in de drukkerij, later in zijn eigen Print Gallery in Amsterdam. Spruijt gaf elk jaar een kalender uit die, vooral toen Jan van Toorn de vormgeving ervan verzorgde, opzien baarde. De publicaties van Lecturis stimuleerden discussie en debat in het veld.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie regisseerde(n) de film Pulp Fiction (1994)?


JUIST!NIET JUIST!

Quentin Tarantino

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)