Ausdruckstanz

Vooroorlogse, invloedrijke (vooral in Duitsland), op gevoelsexpressie gerichte vorm van moderne dans, evenals het ermee vergelijkbare Amerikaanse dansexpressionisme opgekomen in de jaren '20 van de 20ste eeuw. Kenmerkend zijn de gebroken lijnen van armen en benen, alsook gekromde houdingen en nadruk op arm- en handbewegingen; spreekwoordelijk zijn de indringende uitbeeldingen van smart en lijden. Als geestelijke vader en moeder gelden Rudolf Laban (als theoreticus; 1879-1958) en Mary Wigman (als solodanseres en grondlegster van vele scholen; 1886-1973). Labans leerling Kurt Jooss (danser, choreograaf en pedagoog; 1901-1979) vormde na de Tweede Wereldoorlog als leider van de dansopleiding te Essen generaties moderne-danskunstenaars (onder wie Pina Bausch en Krisztina de Châtel). Jooss' De groene tafel, enig klassiek geworden stuk van de Ausdruckstanz, behoort tot het repertoire van menig balletgezelschap. Laban vluchtte voor de nazi's en vestigde zich in Engeland waar hij de grondlegger werd van de 'educational dance', in Nederland bekend als dansexpressie.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie regisseerde(n) de film Pulp Fiction (1994)?


JUIST!NIET JUIST!

Quentin Tarantino

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)