Elia

Imposante profeet (1 Koningen 17). Zijn naam betekent 'God is Jahweh'. En dat is precies de inhoud van zijn prediking tegenover koning Achab (884-861) en diens Fenicische vrouw Izebel, onder wier invloed Achab een tempel voor Baäl liet bouwen. In 2 Koningen 2 wordt verteld hoe Elia in een vurige wagen ten hemel opvaart. Hieraan ontsprong het joodse geloof dat de profeet niet dood is en mensen in nood vanuit de hemelse gewesten te hulp snelt. De kruiswoorden van Jezus 'Eli, eli...' (Mijn God, mijn God..., Mattheüs 27:47) werden dan ook door de omstanders als een roepen om Elia opgevat. Zoals Mozes staat voor de joodse wetten, zo is Elia de belichaming van de profetieën. En in deze hoedanigheid worden beide figuren door Lucas ten tonele gevoerd in de verhalen over het lijden van Jezus (Lucas 9:30), zijn opstanding (Lucas 24:4), en zijn hemelvaart (Handelingen 1:10).

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke Oost-Europese componist schreef de symfonie Uit de Nieuwe Wereld?


JUIST!NIET JUIST!

Antonín Dvorák

utopie

Utopie is een in de fantasie geconstrueerde ideale (maatschappelijke) toestand, afgeleid van de titel van het beroemde traktaat Utopia (1516) van Thomas More, die men vrij zou kunnen vertalen met \'Nergenshuizen\'. \'Topos\' is Grieks voor \'plaats\' en de \'u\' kan staan voor het Griekse \'ou\' dat \'niet\' betekent (een niet bestaande plaats); de \'u\' kan ook staan voor het Griekse \'eu\' dat \'goed\' betekent (een goede plaats).
In een utopie wordt volledig recht gedaan aan de morele en rationele principes van de mens. In deze fantasiewereld wordt vaak kritiek op de bestaande orde geprojecteerd en is de utopie een aanklacht tegen sociale ongelijkheid, economische uitbuiting of seksuele repressie.

Het tegenovergestelde van de utopie is de dystopie, een verre van ideale samenleving. \'Dys\' is in het Grieks \'slecht\' (een slechte plaats). In de geneeskunde wordt de term dystopie gebruikt om een afwijkende ligging van organen aan te duiden (verkeerde plaats).