Stimuleringsfonds voor de Pers

Opgericht in 1974 als Bedrijfsfonds voor de Pers voor het behoud van de pluriformiteit in de nieuwsvoorziening, nadat door de invoering van de etherreclame in 1967 de advertentie-inkomsten van de dagbladen daalden en een aantal kranten het loodje legde of fuseerde. Eerst alleen voor dag- en opinieweekbladen, daarna breder voor persmedia in het algemeen. Sinds 2007 onder de nieuwe naam niet meer zo zeer bedoeld voor het in stand houden van dag- en weekbladen, maar voornamelijk voor het commercieel mogelijk maken van arbeidsintensieve en daardoor dure journalistieke publicaties.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie van deze drie heersers ging niet op kruistocht?


JUIST!NIET JUIST!

Willem de Veroveraar

privacy

Het recht om bepaalde zaken, zoals ideeën, gegevens of huiselijke aangelegenheden voor zichzelf oftewel privé te houden. Dit recht wordt bij wet beschermd, wat bijvoorbeeld opsporingsmogelijkheden van politieagenten of rechten van journalisten beperkt.