Stimuleringsfonds voor de Pers

Opgericht in 1974 als Bedrijfsfonds voor de Pers voor het behoud van de pluriformiteit in de nieuwsvoorziening, nadat door de invoering van de etherreclame in 1967 de advertentie-inkomsten van de dagbladen daalden en een aantal kranten het loodje legde of fuseerde. Eerst alleen voor dag- en opinieweekbladen, daarna breder voor persmedia in het algemeen. Sinds 2007 onder de nieuwe naam niet meer zo zeer bedoeld voor het in stand houden van dag- en weekbladen, maar voornamelijk voor het commercieel mogelijk maken van arbeidsintensieve en daardoor dure journalistieke publicaties.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie versloeg het monster Grendel?


JUIST!NIET JUIST!

Beowulf

Media > print, radio en televisie

persvrijheid

Aanvankelijk het recht om gedachten en meningen via het gedrukte woord te verspreiden, zonder toestemming vooraf van de overheid. Nu geldt dit recht ook voor andere media. Achteraf kan in principe wel worden ingegrepen als de verspreide boodschap buitensporig lasterlijk of discrimerend is, hoewel het moeilijk is aan te geven wanneer een grens is overschreden.