Anthony Fokker

(1890-1939) Vliegtuigbouwer, construeerde in 1910 zijn eerste vliegtuig (de Spin) waarmee de waaghals de lucht inging en boven Haarlem vloog. Tussen 1912-1919 werkte hij in Berlijn voor het Duitse leger als vliegtuigbouwer en produceerde daar 700 primitieve gevechtsvliegtuigen. Nadat Duitsland verslagen was bracht hij zijn materiaal van Schwerin over naar Nederland en begon in Amsterdam een vliegtuigfabriek. In 1922 vestigde hij zich in de VS, kreeg het Amerikaans staatsburgerschap en stichtte ook daar een vliegtuigfabriek. De Fokker F-VII groeide daardoor uit tot het in de jaren twintig en begin dertig meest gebruikte verkeersvliegtuig ter wereld.
In 1924 wilde Plesman van de KLM met een FokkerFVIII voor het eerst van Amsterdam naar Batavia vliegen, maar het toestel kreeg al in Bulgarije panne en moest daar wachten tot er voldoende geld was ingezameld voor een nieuwe motor. Na de Tweede Wereldoorlog fabriceerde het Nederlandse Fokkerconcern met succes passagiers- en vrachtvliegtuigen, waaronder de wereldwijd verkochte tweemotorige Fokker Friendship, maar ging desondanks eind jaren negentig failliet. De naam Fokker leeft voort in verschillende ondernemingen van Stork Aerospace, waaronder Stork Fokker AESP, Fokker Elmo en Fokker services.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wat is in de klassieke muziek de aanduiding voor een langzaam tempo?


JUIST!NIET JUIST!

adagio

Aarde, weer en klimaat > weer, klimaat en atmosfeer

klimaatverandering

Het klimaat verandert voortdurend in de loop van de geologische geschiedenis. Gedurende lange perioden in de afgelopen honderden miljoenen jaren is de aarde ijsvrij geweest, afgewisseld door perioden met veel ijs. Gedurende de laatste 10.000 jaar leven we in een betrekkelijk warme periode. Naar het oordeel van de meeste klimatologen verandert het wereldwijde klimaat nu ook door menselijk toedoen.De temperatuurtoename gedurende de afgelopen 50 jaar kan waarschijnlijk grotendeels aan de invloed van de mens worden toegeschreven. Door het broeikaseffect zou het klimaat in de loop van deze eeuw nog aanzienlijk warmer kunnen worden. Over de grootte en de regionale verdeling van deze klimaatverandering bestaat nog aanzienlijke onzekerheid, zowel door onvoldoende kennis van het klimaatsysteem als door onzekerheid over de toekomstige uitstoot van broeikasgassen. Ondanks deze onzekerheid heeft een groot aantal landen, op grond van het zogeheten Voorzorgsbeginsel, afspraken gemaakt om de uitstoot van broeikasgassen te beperken.
Zie ook Klimaatverdrag, Kyoto Protocol en ijstijden.
Zie ook Klimaatconferentie Kopenhagen 2009 en Klimaatakkoord van Parijs 2015.