Nederlandse lijndienst over zee met een stoomboot
In 1830 opende een eerste, bij Fop Smit in Kinderdijk gebouwde, met stoom aangedreven raderboot, voortbewogen met een schoeprad, een wekelijkse lijndienst van Rotterdam naar Londen. Deze 'Batavier' kon 640 passagiers vervoeren en had daarbij 120 slaapplaatsen. In de vaart gebracht door de in Rotterdam gevestigde Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, niet te verwarren met de pas in 1856 in Amsterdam opgerichte KNSM, de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
De naar dit eerste schip genoemde 'Batavierlijn' is tot in de twintigste eeuw onderhouden. Aan het begin van die eeuw werden voor de grote scheepvaartondernemingen veel moderne affiches gemaakt. Waaronder een door de schilder Bart van de Leck voor de Batavierlijn.
Welke Franse kunstenaar ontwikkelde eind 19e eeuw het pointillisme?
satire
Een literair werk waarin de dwalingen en ondeugden van de dag worden doorgelicht en belachelijk gemaakt.