eerste Nederlandse lijndienst over zee met een stoomboot

In 1830 opende een eerste, bij Fop Smit in Kinderdijk gebouwde, met stoom aangedreven raderboot, een wekelijkse lijndienst van Rotterdam naar Londen. Deze 'Batavier' kon 640 passagiers vervoeren en had daarbij 120 slaapplaatsen. In de vaart gebracht door de in Rotterdam gevestigde Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, niet te verwarren met de pas in 1856 in Amsterdam opgerichte KNSM, de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
De naar dit eerste schip genoemde 'Batavierlijn' is tot in de twintigste eeuw onderhouden. Aan het begin van die eeuw werden voor de grote scheepvaartondernemingen veel moderne affiches gemaakt. Waaronder een door de schilder Bart van de Leck voor de Batavierlijn.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie schreef het verhaal over Mowgli, het kind dat bij wolven woonde?


JUIST!NIET JUIST!

Rudyard Kipling

erfgoed

Betreft de zorg voor wat ons als samenleving rest uit het verleden. Het is dus breder dan de term 'monument', die in hoofdzaak voor gebouwen gebruikt wordt, maar omvat ook archeologisch erfgoed en 'immaterieel' erfgoed, zoals gebruiken, kennis etc. Het is het geheel van verhalen, plekken, gebouwen en objecten die binnen een groep van generatie op generatie wordt overgedragen.

Zie ook het hoofdstuk Gebouwd erfgoed