eerste Nederlandse lijndienst over zee met een stoomboot

In 1830 opende een eerste, bij Fop Smit in Kinderdijk gebouwde, met stoom aangedreven raderboot, een wekelijkse lijndienst van Rotterdam naar Londen. Deze ‘Batavier’ kon 640 passagiers vervoeren en had daarbij 120 slaapplaatsen. In de vaart gebracht door de in Rotterdam gevestigde Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, niet te verwarren met de pas in 1856 in Amsterdam opgerichte KNSM, de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
De naar dit eerste schip genoemde ‘Batavierlijn’ is tot in de twintigste eeuw onderhouden. Aan het begin van die eeuw werden voor de grote scheepvaartondernemingen veel moderne affiches gemaakt. Waaronder een door de schilder Bart van de Leck voor de Batavierlijn.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke kunstenaar behoorde niet tot de Cobragroep?


JUIST!NIET JUIST!

Kees van Dongen

zelfbeschikking

De daad waarbij een volk zijn staatsvorm en bestuur kiest. Een belangrijk onderdeel hiervan is het recht op afscheiding. Het moet worden onderscheiden van autonomie, wat slechts zelfbestuur over de eigen, interne aangelegenheden inhoudt. Het volkenrecht is onduidelijk over de vraag wanneer het zelfbeschikkingsrecht geldt.