Frederik I Barbarossa

Frederik I Barbarossa (1122-1190) had zijn bijnaam te danken aan zijn rode baard. In 1147 was hij zijn vader opgevolgd als hertog van Zwaben. Vijf jaar later werd Frederik Barbarossa gekozen tot Rooms koning, koning van Duitsland. Paus Adrianus IV zalfde hem in 1155 tot keizer van het Roomse Rijk. Vanaf het begin was de politiek van Frederik I Barbarossa gericht op het uitbreiden van zijn machtsgebied en het bevestigen en bestendigen van het keizerlijk gezag in Europa. Het bracht hem in conflict met onder meer opeenvolgende pausen, hertogen en graven in Duitsland en Italiaanse steden. Frederik Barbarossa wilde laten zien dat het keizerschap over het Heilige Roomse Rijk een logisch vervolg was op het Romeinse keizerschap. Daarnaast slaagde hij er in om het keizerschap erfelijk te maken, door al in 1167 zijn zoon Hendrik tot Rooms koning te laten kiezen. In 1190 stierf Frederik Barbarossa onverwacht door verdrinking tijdens de Derde Kruistocht op weg naar het Heilige Land.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke planeet is het verst verwijderd van de zon?


JUIST!NIET JUIST!

Neptunus

Aarde, weer en klimaat > weer, klimaat en atmosfeer

stikstofbeleid

Stikstofbeleid is er op gericht de overmatige hoeveelheid stikstofverbindingen in het milieu terug te dringen. Verbindingen van stikstof met zuurstof (stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2)) komen vooral vrij in de lucht bij verbranding van fossiele brandstoffen, m.n. door verkeer en industrie. Ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof met waterstof) is grotendeels afkomstig van de landbouw, vooral samenhangend met de inrichting van veestallen, bemesting en beweiding. Stikstofverbindingen in de lucht kunnen de bodem verzuren, waardoor de biodiversiteit in de natuur afneemt. Daarnaast zijn ze schadelijk voor de gezondheid via de vorming van ozon (smog) en via een bijdrage aan de vorming van fijnstof. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS), dat de overheid in 2015 introduceerde, zou de uitstoot van stikstofverbindingen zodanig verminderen dat aan de Europese normen wordt voldaan, maar in mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het PAS niet voldoet. Door deze ‘stikstofuitspraak’ is men nu gedwongen de aanleg van nieuwe autowegen en woonwijken uit te stellen/stil te leggen en worden boeren gedwongen maatregelen te nemen om de uitstoot van ammoniak door de veestapel te reduceren.