Vasco da Gama

Vasco da Gama (1460 – 1524) was een Portugese ontdekkingsreiziger die in 1497/8 als eerste van Portugal via de Kaap de Goede Hoop naar India voer. In India maakte hij gebruik van de plaatselijke rivaliteiten en kocht hij voor weinig geld de specerijen in. De komst van de Europeanen zette kwaad bloed bij de Arabische, Egyptische, Turkse en Venetiaanse handelaren die tot dan toe goed verdienden aan de handel in specerijen tussen Europa en India. Tijdens de tweede expeditie voer Vasco da Gama uit met een vloot bestaande uit 20 oorlogsschepen en er ontstond een felle strijd tussen de Portugezen en de Indiërs. De eersten pleegden onderweg en ter plaatse vele oorlogsmisdaden, zo werden steden gebrandschat, schepen in brand gestoken en gevangenen afgeslacht. Op de terugreis waren de schepen zwaar beladen met specerijen, maar ook met geld en goederen afkomstig van gekaapte schepen en uit steden langs de Oost-Afrikaanse kust.

De nieuwe route van Europa naar India had grote gevolgen voor de handel in specerijen. Binnen 5 jaar na ontdekking voeren er gemiddeld jaarlijks 12 schepen vanuit Portugal naar India en was de prijs van specerijen in Portugal een vijfde van die in Venetië.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke planeet is het verst verwijderd van de zon?


JUIST!NIET JUIST!

Neptunus

Aarde, weer en klimaat > weer, klimaat en atmosfeer

stikstofbeleid

Stikstofbeleid is er op gericht de overmatige hoeveelheid stikstofverbindingen in het milieu terug te dringen. Verbindingen van stikstof met zuurstof (stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2)) komen vooral vrij in de lucht bij verbranding van fossiele brandstoffen, m.n. door verkeer en industrie. Ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof met waterstof) is grotendeels afkomstig van de landbouw, vooral samenhangend met de inrichting van veestallen, bemesting en beweiding. Stikstofverbindingen in de lucht kunnen de bodem verzuren, waardoor de biodiversiteit in de natuur afneemt. Daarnaast zijn ze schadelijk voor de gezondheid via de vorming van ozon (smog) en via een bijdrage aan de vorming van fijnstof. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS), dat de overheid in 2015 introduceerde, zou de uitstoot van stikstofverbindingen zodanig verminderen dat aan de Europese normen wordt voldaan, maar in mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het PAS niet voldoet. Door deze ‘stikstofuitspraak’ is men nu gedwongen de aanleg van nieuwe autowegen en woonwijken uit te stellen/stil te leggen en worden boeren gedwongen maatregelen te nemen om de uitstoot van ammoniak door de veestapel te reduceren.