Nederland: Gemaal De Cruquius

Een in 1849 in gebruik genomen stoomgemaal, nog steeds intact en nu een museum. Werd genoemd naar de Waterbouwkundige Nicolaas Kruik (1678 tot 1754) die de Latijse naam Cruquius aannam. Het was het een van de drie gemalen waarmee de Haarlemmermeer op last van koning Willem I werd drooggemalen. Het gemaal zelf was van Engelse makelij en werd gevestigd in een neogotisch gebouw, dat opvalt door de vele ornamenten, kantelen als van een kasteel en steunberen als van een kerk. Acht balansarmen van elk 10.000 kilo steken naar buiten, de zuigers aan deze armen pompten het water omhoog. De drooglegging duurde drie jaar. In tegenstelling tot de andere twee gemalen werd het Cruquiusgemaal in 1933 gesloten en is het nooit gemoderniseerd. Door de indrukwekkende machinerie behoort het nu tot het Europese industriële erfgoed.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke planeet is het verst verwijderd van de zon?


JUIST!NIET JUIST!

Neptunus

Aarde, weer en klimaat > weer, klimaat en atmosfeer

stikstofbeleid

Stikstofbeleid is er op gericht de overmatige hoeveelheid stikstofverbindingen in het milieu terug te dringen. Verbindingen van stikstof met zuurstof (stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2)) komen vooral vrij in de lucht bij verbranding van fossiele brandstoffen, m.n. door verkeer en industrie. Ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof met waterstof) is grotendeels afkomstig van de landbouw, vooral samenhangend met de inrichting van veestallen, bemesting en beweiding. Stikstofverbindingen in de lucht kunnen de bodem verzuren, waardoor de biodiversiteit in de natuur afneemt. Daarnaast zijn ze schadelijk voor de gezondheid via de vorming van ozon (smog) en via een bijdrage aan de vorming van fijnstof. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS), dat de overheid in 2015 introduceerde, zou de uitstoot van stikstofverbindingen zodanig verminderen dat aan de Europese normen wordt voldaan, maar in mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het PAS niet voldoet. Door deze ‘stikstofuitspraak’ is men nu gedwongen de aanleg van nieuwe autowegen en woonwijken uit te stellen/stil te leggen en worden boeren gedwongen maatregelen te nemen om de uitstoot van ammoniak door de veestapel te reduceren.