Max Scheler
(1874-1928) Duitse filosoof en socioloog, bijgenaamd de 'katholieke Nietzsche' (hij bekeerde zich maar liefst twee keer tot het katholicisme om ten slotte als pantheïst te eindigen). Hij was een leerling van Husserl en paste diens fenomenologie toe op ethiek, cultuur en religie. In reactie op de dominante stroming in de ethiek die in de lijn lag van de formele plichtethiek van Kant, ontwikkelde hij een inhoudelijke ethiek, gebaseerd op een waardenhiërarchie. Waarden waren volgens hem werkelijk bestaande ideële entiteiten die in het ethische handelen gerealiseerd konden worden. Hij leidde zelf een turbulent en chaotisch leven, zodat hij geregeld geconfronteerd werd met de discrepantie tussen zijn leven en zijn leer, waarop hij zich verdedigde door zich te vergelijken met een wegwijzer: die wijst de richting, zonder zelf in die richting te gaan.
Welke periode in de prehistorie duurde tot de komst van de Romeinen in het huidige Nederland?
emotionele intelligentie
Vorm van sociaal inzicht, de mate waarin iemand de kunst verstaat met anderen om te gaan, ook als die op allerlei aspecten anders zijn dan hij- of zijzelf. Ook de mate waarin men zich in allerlei situaties kan aanpassen en op een soepele manier kan bewegen.