Ernst Cassirer

(1874-1945) Duitse filosoof van neo-Kantiaanse origine en van legendarische eruditie. Hield zich aanvankelijk vooral met kentheoretische problemen bezig. Hij wees er bijvoorbeeld op dat de categorieën van het verstand, waarmee we de zintuiglijke gegevens ordenen, niet vaststaan (zoals Kant had beweerd), maar in de loop van de geschiedenis veranderen. In de tweede helft van zijn carrière richtte Cassirer zijn aandacht op de totstandkoming van het beeld dat we van de wereld hebben, in het bijzonder op de betekenis van de symbolische systemen taal, mythe, religie, kunst en wetenschappen. In de filosofie van Cassirer vervullen de symbolen een rol die vergelijkbaar is met die van de categorieën van het verstand in de filosofie van Kant. Cassirer (van joodse afkomst) verliet in 1941 Duitsland en vestigde zich in de VS, waar hij een samenvatting schreef van zijn denken, die in 1944 verscheen onder de titel Essay on Man. Dit laatste boek - met zijn beroemde definitie van de mens als animal symbolicum ('het dier dat symbolen gebruikt') - werd een wereldwijde bestseller.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke kunstenaar behoorde niet tot de Cobragroep?


JUIST!NIET JUIST!

Kees van Dongen

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)