Ousmane Sembène

Ousmane Sembène (1923-2007) was een Senegalese schrijver en filmmaker. Hij wordt gezien als een sleutelfiguur van de postkoloniale Afrikaanse cinema. Sembène begon zijn artistieke carrière als romanschrijver. Zijn ervaring als fabriekarbeider en dokwerker in de havens van Marseille, verwerkte hij in zijn debuutroman Le Docker Noir uit 1956. Zijn wellicht bekendste boek is Les bouts de bois de Dieu (1960), over de staking van de spoorwerkers van de lijn Dakar-Niger in 1947-1948. Zijn eerste film La Noire de (1966) was gefilmd in zwart-wit in semi-documentaire stijl, geïnspireerd op de Nouvelle Vague. De film draaide om het isolement van een Senegalese kindermeisje in dienst van een rijke Franse familie. Deze film bezorgde hem de titel "van de Afrikaanse cinema'. Sembène maakte in veertig jaar elf films, waarin maatschappelijk geëngageerde thema's als kolonialisme, racisme, en de rechten van de vrouw veelal centraal staan. Hij won prijzen op de filmfestivals van Berlijn, Cannes en Venetië.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

In welke periode van de prehistorie leefde men in Nederland toen de Romeinen kwamen?


JUIST!NIET JUIST!

ijzertijd

bureaucratie

Een organisatiestructuur die gekenmerkt wordt door aan regels gebonden procedures, verantwoordelijkheden, hiërarchie en onpersoonlijke relaties. Het is de bij een rechtsstaat behorende ambtelijke organisatie. De 'onpersoonlijke relatie' moet het bevoordelen van familie en vrienden (nepotisme) door ambtenaren voorkomen. In het dagelijks verkeer wordt dit begrip vaak gebruikt als aanduiding van extreem formalisme en administratieve lasten. Het zou beter zijn daarvoor de term bureaucratisme te gebruiken. De bureaucratie wordt wel aangeduid als vierde macht, na de trias politica.