Georges Méliès

De Franse filmpionier Georges Méliès (1871-1938) was de eerste filmmaker die special effects zoals stop motion, toepaste in films. Een van de bekendste trucage-scènes uit zijn films is de scène in Le voyage dans la lune (1902) waarin een raket in het oog van de maan landt. Ook was hij de eerste filmmaker die gebruik maakte van storyboards
Le voyage dans la lune en Le Voyage à Travers l'Impossible (1904) doen denken aan de verhalen van Jules Verne en worden gezien als de eerste science fictionfilms.
In totaal maakte Méliès meer dan 500 (korte) films in de periode 1896 - 1912. De films werden geproduceerd door zijn filmmaatschappij Star Film en opgenomen in zijn eigen filmstudio, de eerste van Europa. Ondanks de wereldwijde bekendheid die Georges Méliès verwierf met zijn films, stierf hij als een berooid man. Dit had meerdere oorzaken. Na afloop van de Eerste Wereldoorlog werd hij gedwongen om zijn Théâtre Robert-Houdin te sluiten. Daarnaast circuleerden er vele illegale kopieën van zijn films. Ook kon hij niet op tegen de concurrentie van de eerste bioscopen.
De negatieven van zijn films zijn door Georges Méliès zelf vernietigd. Later zijn er verloren gewaande kopieën terug gevonden.

 

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke planeet bevindt zich het dichtst bij de zon?


JUIST!NIET JUIST!

Mercurius

schutterij

Burgerwacht, in het laatst van de zestiende eeuw voortgekomen uit de Middeleeuwse schuttersgilden. In beginsel bestaand uit alle mannelijke burgers tussen 18 en 60 jaar van enige welstand. Verdeeld in vendels met eigen vaandels en oefenend in de plaatselijke Doelen. De leiding berustte bij officieren (de 'krijgsraad'), die zich in de zeventiende eeuw graag lieten portretteren op de zogeheten schuttersstukken. De Nachtwacht van Rembrandt is zo'n schuttersstuk.

De 10 meest gezochte woorden en begrippen van de afgelopen week

  1. pilaster
  2. mektab
  3. Afrodite
  4. Pavlov-effect
  5. bismillah
  6. ridderschap
  7. verwering
  8. equality of arms
  9. structuralisme
  10. serendipiteit