Maarten Baas

Maarten Baas (1978) is een Nederlandse ontwerper wiens ontwerpen zich tussen kunst en design bevinden. Zijn doorbraak begon bij zijn afstudeercollectie Smoke, een serie verbrande meubelen. De daaropvolgende reeks meubelen heette Clay: handgekleid en gemaakt van exoxy-klei. De New York Times nam dit werk op in de lijst 25 'klassiekers voor de toekomst'. Een serie uurwerken brachten hem wereldfaam: Real Time, bestaande uit een serie van 12 uur durende films waarin mensen elke minuut de huidige tijd aangeven (bijvoorbeeld doordat glazenwassers de cijfers aanpassen). Een ander project van Maarten Baas heet 200 Years, een boom die hij in een mal laat groeien en dan over tweehonderd jaar een stoel is. Het toont zijn preoccupatie met tijd: "Ik wilde tijd in perspectief zetten, het belang van het individu minimaliseren en ontwerpen over mijn graf heen, in plaats van de volgende deadline halen."

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke veldheer trok met zijn leger en olifanten over de Alpen naar Italië?


JUIST!NIET JUIST!

Hannibal

opzet

Heeft betrekking op de wil van iemand die een handeling verricht. Een opzettelijke daad wordt met de wil op, of in ieder geval de acceptatie van, een bepaalde uitkomst verricht. Je weet wat je doet en wat de gevolgen kunnen zijn. Er wordt dan ook wel gesproken van \'willens en wetens\'. Doelbewuste opzet op het doden van iemand door een pistoolschot is willen dat die persoon overlijdt als gevolg van het pistoolschot. Voorwaardelijke opzet is als je er rekening mee houdt dat je gedrag een bepaald gevolg kan hebben en er toch mee doorgaat. Iemand schiet met een pistool, wetend dat hij een ander zou kunnen raken. Als dat gebeurt is sprake van voorwaardelijke opzet. Het tegenovergestelde van opzettelijk is per ongeluk. In het strafrecht is opzet nodig om te kunnen spreken van een ernstig misdrijf.