corporate identity
Ook wel huisstijl. Beeld waarmee instituten en bedrijven naar buiten treden, waarbij alle uitingen op elkaar zijn afgestemd en waarin het merk een grote rol speelt als drager van de identiteit.
De huisstijlen kwamen vooral op in de jaren zestig onder de noemer 'het gezicht van het bedrijf'. De bepaling en vormgeving van de identiteit gebeurt vaak onder leiding van een 'ontwerper'. Een van de eersten die zich daarvoor inzette was Peter Behrens voor het Duitse AEG in 1907.
Enkele vroege voorbeelden van een duidelijke 'corporate identity', die zowel de kleding van het personeel als de grote reclamecampagnes omvat en die gericht is op een duidelijke herkenbaarheid van producten of diensten, zijn: KLM, Olivetti, IBM en Benetton . In Nederland waren het vooral de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design die zich hier vanaf 1963 op gingen toeleggen.
Welke stripheld is van beroep journalist/reporter?
migratie
Trek van mensen vanuit een land naar een ander land. In sommige gevallen is migratie door het ontvangende land bevorderd omdat behoefte aan meer arbeidskrachten in bepaalde sectoren bestond. In andere gevallen wordt migratie ontmoedigd, bijvoorbeeld wegens reeds bestaande bevolkingsdichtheid.
Zie ook asiel en bootvluchteling.